آخرین اخبار
کد مطلب: 125432
ريشه نفرت ترامپ از ايران به روايت کتاب آتش و خشم
تاریخ انتشار : 1396/10/19 10:52:47
نمایش : 2428
برداشت حلقه اطرافيان ترامپ اين است که خاورميانه فقط چهار بازيگر واقعي دارد: مصر، اسرائيل، عربستان و ايران. تصور تيم ترامپ اين بوده است که سه بازيگر اول عليه ايران متحد خواهند شد.
به گزارش  خبرنگار سلام لردگان؛ مايکل وولف، با انتشار کتاب "آتش و خشم؛ درون کاخ سفيد دونالد ترامپ" که مي‌گويد آن را بر اساس مصاحبه با ۲۰۰ نفر نوشته، جنجال زيادي را در فضاي سياسي آمريکا ايجاد کرده است. ديدگاه‌ها ترامپ در خصوص خاورميانه و زواياي پنهان رفتارهاي وي در کسوت رياست جمهوري آمريکا نيز مورد توجه برخي از رسانه‌هاي منطقه قرار گرفته است.

به گزارش ميدل ايست آي،  دونالد ترامپ رئيس‌جمهور آمريکا که سياست خارجي وي در اين کتاب ملغمه‌اي از ديدگاه‌هاي آزاردهنده توصيف شده است، تلاش کرده است تا از اين کتاب بسيار پرفروش اعتبارزدايي کند. رفتار ترامپ تاثير وارونه‌اي داشته و کتاب اکنون به پرفروش‌ترين کتاب چاپي توسط آمازون تبديل شده است.

کتاب موضوعات متنوعي را در حوزه‌هاي مختلف پوشش مي‌دهد که از نگاه وبسايت ميدل ايست آي، يازده نکته قابل تامل در خصوص مسائل خاورميانه به شرح زير است:

1- نوع رابطه ترامپ و وليعهد سعودي: به نظر ولف، هماهنگي دو طرف در مسائل منطقه از شباهت دو طرف در داشتن اطلاعاتي محدود در خصوص اقدامات خود در منطقه سرچشمه مي‌گيرد. بنا به گفته يکي از دوستان جارد کوشنر، داماد و مشاور ارشد ترامپ، رفتار محمد بن سلمان در اولين ديدار با کوشنر شبيه رفتار يک بچه مودب در اولين روز مدرسه در يک مدرسه شبانه‌روزي بود.

آمريکايي‌ها، بن سلمان را به کاخ سفيد دعوت کردند، اولين سفر ترامپ هم به عربستان سعودي بود و دو طرف توافق بر سر قراردادهايي را اعلام کردند که در صحنه داخلي براي ارتقاي موقعيت خود از آن استفاده کردند.

2- چراغ سبز ترامپ براي زورگويي عربستان به قطر: ترامپ علاوه بر اين که براي شروع اقدامات وليعهد سعودي عليه قطر و همچنين دستگيري شاهزاده‌هاي سعودي به وي چراغ سبز نشان داده است، در جمع دوستان خود مدعي شده است که در برکشيدن محمد بن سلمان به وليعهدي نقش داشته است.

3- اختلاف بنون و کوشنر بر سر مذاکرات سازش: ترامپ دامادش را مسئول به نتيجه رساندن مذاکرات سازش ميان اسرائيل و فلسطيني‌ها کرده است و مي‌داند که اين کار پردردسري است. کوشنر يک يهودي متعصب هوادار اسرائيل است.

ترامپ کليشه‌هاي مربوط به توانايي يهوديان در مذاکره را تکرار مي‌کند و بارها با لحني تحسين‌آميز دامادش را با کيسينجر مقايسه کرده است. شلدون ادلسون کازينودار هوادار اسرائيل و استيو بنون مشاور استراتژيست  ترامپ که به سرعت از کار خود برکنار شد، از جمله ديگر بازيگران فعال در اين خصوص بوده‌اند. برداشت کوشنر اين است که افکار دست راستي بنون آميخته به يهودي‌ستيزي است.

4- برنامه به رسميت شناختن بيت‌المقدس به عنوان پايتخت اسرائيل در اولين روز کاري ترامپ: پيش از شروع به کار ترامپ، بنون به راجر آيلز مدير فاکس نيوز گفته است که ترامپ قصد دارد در اولين روز کاري خود وعده‌اش براي به رسميت شناختن قدس به عنوان پايتخت اسرائيل را عملي کند. دليلي که بنون براي اين تصميم ذکر مي‌کرده، ضعف شديد کشورهاي عربي در برابر آمريکا بوده است.

5- ترديدهاي ترکيه درباره ترامپ: در اولين روزهاي بعد از پيروزي ترامپ در انتخابات و پيش از روي کار آمدن وي، مقامات ترکيه که استرداد فتح الله گولن از آمريکا از برنامه‌هاي مهم در دستور کار آنها بوده است، به دنبال راه‌هايي براي نزديک شدن به ترامپ بوده‌اند.

اعمال فشار بر آمريکا بر سر موضوع استفاده از پايگاه اينجرليک و همچنين اعطاي زميني جذاب به ترامپ براي ساخت هتل در منطقه بسفر از جمله گزينه‌هاي مدنظر مقامات ترکيه براي تاثيرگذاري بر ترامپ بوده است.

6- ريشه نفرت ترامپ از ايران: اظهارات خصمانه ترامپ در خصوص ايران، نمايانگر سياست خارجي وي در قبال ايران است. ولف مدعي است که مايکل فلين اولين مشاور امنيت ملي ترامپ که در اولين روزهاي کاري خود مجبور به استعفا شد، اين باور را در ترامپ نهادينه کرده است که «ايران آدم بد منطقه است». وي همچنين به ترامپ باورانده که هر کسي که با ايران مخالف است، خوب است!

7- خاورميانه فقط چهار بازيگر دارد:  برداشت حلقه اطرافيان ترامپ اين است که خاورميانه فقط چهار بازيگر واقعي دارد: مصر، اسرائيل، عربستان و ايران.

تصور تيم ترامپ اين بوده است که سه بازيگر اول عليه ايران متحد خواهند شد و اميد داشته‌اند که مصر و عربستان سعودي کار عليه منافع آمريکا انجام ندهند. به نوشته ولف، اين ملغمه افکار تيم ترامپ در خصوص خاورميانه تحت تاثير سه عامل بوده است: انزواطلبي بنون، ضدايران بودن فلين و تلاش کوشنر براي حرف‌شنوي از کيسينجر.

8- ترامپ چگونه تصميم حمله به سوريه را گرفت؟ بعد از اعلام خبر استفاده از سلاح شيميايي در خان شيخون سوريه در چهارم اوريل 2017، ترامپ تصميم بي‌سابقه حمله به يک فرودگاه نظامي سوريه را عملياتي کرد. به نوشته تولف، ترامپ در ابتدا چنين تصميمي نداشت. اين ايوانکا ترامپ و دينا پاول از کارکنان شوراي امنيت ملي آمريکا بودند که پاورپوينتي در اين خصوص را به ترامپ نشان دادند که در آن تصويري از کودکاني وجود داشت که در نتيجه حمله شيميايي از دهان آنها کف خارج مي‌شد. ترامپ چندين بار اين تصاوير را بالا و پايين کرد و به نظر مي‌رسيد که گيج شده است. در همين زمان بود که بنون متوجه شد، اتفاقي خواهد افتاد.

9- ممنوعيت ورود مسلمانان: بنون بروز تظاهرات در فرودگاه را دوست داشت!

استيو بنون سرسختانه به دنبال اين بود که فرماني اجرايي براي ممنوعيت مسافرت اتباع کشورهايي خاص به آمريکا توسط ترامپ صادر شود ولي مساله اين بود که روند قانوني انجام اين کار چگونه است. بنا به ادعاي ولف، بنون تاکنون هرگز از کامپيوتر استفاده نکرده است و بنابراين يکي از مشاوران سياستگذاري کاخ سفيد به نام استفن ميلر را مامور کرد تا روش پيش نگارش اين فرمان اجرايي را در اينترنت جستجو کند.

وقتي که اين فرمان اجرايي در روز 27 ژانويه امضا شد، بسياري از کارکنان کاخ سفيد مي‌خواستند بدانند چرا اين کار در يک روز جمعه شروع خواهد شد که سخت‌ترين روز براي فرودگاه‌ها خواهد بود و بيشترين معترضين در فرودگاه خواهند بود. پاسخ بنون ظاهرا اين بوده است که اين گونه مي‌توان بارش برف و آشوب در فرودگاه‌ها را همزمان مشاهده کرد.

10- داستان انتصاب احتمالي نيکي هيلي به وزارت خارجه: نيکي هيلي نماينده ايالات متحده در سازمان ملل که همکارانش وي را بسيار جاه‌طلب مي‌دانند، توسط ايوانکا ترامپ به حلقه اطرافيان ترامپ راه يافته است.

بنا به ادعاي ولف، خانم هيلي در اين خيال است که ترامپ رئيس‌جمهوري يک دوره‌اي است و مي‌تواند جانشين وي شود ولي ظاهرا خانواده ترامپ ايده متفاوتي دارند. با توجه به شناخته شدن خانم هيلي و کسب تجربه وي در دستگاه سياست خارجي، ترامپ‌ها که فکر مي‌کنند استعفا و يا برکناري رکس تيلرسون قطعي است، قصد دارند هيلي را به وزارت خارجه رسانده و دينا پاول را به جاي وي به سازمان ملل بفرستند.

ولف مدعي شده است که بنون در مقطعي چنان از عبور هيلي از ترامپ نگران بوده است که به شدت دنبال اين بوده که اگر زماني تيلرسون استعفا کرد، مايک پمپئو رئيس سي‌آي‌اي جايگزين وي شود.

11- ماشين‌هاي طلايي گلف: در اولين سفر خارجي ترامپ در دوره رياست جمهوري که در ماه مي و به عربستان سعودي انجام شد و به سبب دست گذاشتن مقامات چند کشور بر يک گوي جنجالي شد، خانواده ترامپ و از جمله جارد کوشنر و ايوانکا نيز حضور داشتند و با ماشين‌هاي طلايي رفت و آمد مي‌کردند. سعودي‌ها همچنين جشني با هزينه 75 ميليون دلار به افتخار ترامپ ترتيب دادند و مهمان‌نوازي خود را با يک صندلي خاص که شبيه تخت پادشاهي بود و ترامپ روي آن نشست تکميل کردند.

ترامپ، با واشنگتن تماس گرفت تا به دوستانش بگويد که اين تخت پادشاهي چقدر راحت بوده است.

منبع: تابناک
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 



جهت عضويت در کانال های خبري سلام لردگان روی تصاویر کليک کنيد
پیوند
سايت رهبري

دولت

مجلس